måndag 9 juni 2008

vecka 16


Så ser ja ut nu börjar bli riktigt stor, men de känns verkligen som om det växer någon inne i mej det är så underbart. Mår bra för det mesta nu inte ens på måndagr lr torsdagar mår ja illa det är skönt. Men jag har någ aldrig varit så kåt hela tiden som jag är just nu =) Dennis klagar ju inte iaf det är ju bra. Är mycket sugen på choklad just nu får se om de kanske går över de oxå =)


Att kunna sitta upp. Bildandet av kroppshår och eventuellt huvudhår var den stora händelsen förra veckan. Tack vare att musklerna har blivit starkare kan ditt barn den här veckan arbeta med att räta ut den böjda nacken och lyfta på huvudet. Förmågan att räta ut sig gör det möjligt för ditt barn att sitta.

Rörelsemönster. Fostret rör också ofta på armar och ben. Denna gymnastik kan till och med sätta igång svettning då svettkörtlarna redan har utvecklats, även om din livmoder ser till att fostrets temperatur regleras till en lagom nivå. Någon gång mellan vecka 16 och vecka 20 kommer du förmodligen att kunna känna fostrets rörelser för första gången. Bli inte orolig om du inte känner någonting än. Ditt barn är fortfarande väldigt litet – omkring 11 till 12 centimeter långt och väger strax under 85 gram – och då fostervattnet dämpar rörelserna kan det vara svårt att känna dem.

Sovställningar. Att hitta en skön sovställning kan vara svårt under graviditeten, främst mot slutet då du är större och magen är i vägen. Många kvinnor tycker att några kuddar eller ett hopvikt täcke mellan knän och anklar gör sömnen mer behaglig. Pröva dig fram till vad som passar dig..

Dåligt med luft. Märker du att du flåsar mer när du anstränger dig? Hormoner under graviditeten gör att vätska samlas i dina lungor och du får svårare att ta djupa andetag. Senare under graviditeten kommer den växande livmodern att förvärra det här problemet genom att öka trycket på diafragman och minska utrymmet för lungorna att utvidgas på. Andfåddhet skadar varken dig eller ditt barn, men om dina andningsbesvär oroar dig ska du prata med din barnmorska.

Så säger experterna. "Den senaste forskningen visar att det är runt den här tiden¿vecka 16¿som ditt barn börjar att höra och reagera på ljud", säger dr Suzanne Dixon. "Om ungefär två månader kommer ditt barn att kunna reagera på just din röst!" För att få lära dig mer av Dr. Dixon om ditt barns hörsel klicka här.

6 kommentarer:

Anonym sa...

"Men jag har någ aldrig varit så kåt hela tiden som jag är just nu =)"

Haha jag satte vattnet i halsen. Klockrent ju. ;)
Puss puss.

Anonym sa...

Du förresten du är säker på att de bara är en? ;) Väldigt stor börjar du iaf bli. :D Puss puss.

..Carl-Astrid sa...

jag skratta rakt ut när jag läste det jag med!!! tack för infon!!!

ne men ja är inte avundsjuk alls, sitt där du och va kåt din gravida hagga!!!!

JAG VILL OCKSÅ VA GRAVID!!!

Carro the one and only sa...

nej jag är inte säker att de är en ska på ultraljud den 27 då får vi se hur många de är. men sen va ja ju inte pinn smal innan heller så man vet aldrig. Lisa tänk nu på att när ja blir alldeles för stor kommer ja någ inte vilja ha sex så då får dennis klara sig utan det i massa veckor hihi

..Carl-Astrid sa...

Det finns dom som är tokkåta hela tiden ju, så det vet man aldrig.

Har hört att sex är bra sätt att sätta igång förlossningen

Anonym sa...

Hehe ja jag har en kompis och dom hade sex och då sattes allt igång. ;) Haha. Tänk om det är massa bebisar ni får. :D